Тихомир Станић

НА ДРИНИ ЋУПРИЈА – Иво Андрић

Иво Андрић (адаптација Тихомир Станић и др Љиља Мркић Поповић)

у драмском тумачењу Тихомира Станића

Једно од капиталних књижевних дела на нашем језику На Дрини ћуприја нашег нобеловца Ива Андрића, објављено је у Београду пре 75 година. На сцени Позоришта „Театријум“ представљамо вам монолошко казивање изабраних делова овог романа, по избору и у импресивној интерпретацији популарног драмског уметника Тихомира Станића.

Верни поштовалац и заљубљеник у Андрићев опус, поприлично физички сличан великом писцу, Станић је тумачио његов лик у неколико филмских и телевизијских продукција. Зналачки, са дубоким емотивним доживљајем Андрићеве приповести, али и са поузданим искуством драмског уметника који зна шта чини ефектну целину сценског чина, Станић је склопио и ангажовано, глумачки бриљантно изрекао свој подужи монолог.

Првак српског глумишта остварио је више од 130 улога у свим београдским, али у многим позориштима ван Београда. Импресивна је листа његових сјајних глумачких креација у играним филмовима, ТВ драмама и серијама. Један је од највише награђиваних за високе глумачке домете. Тихомир Станић већ две деценије казује у разним приликама Андрићеве мисли и визије, набијене мудрошћу, историјском истином, лепотом и духом балканског човека. О овом свом необично храбром подухвату, учењу дугог и сложеног прозног текста, без партнера и дијалога који глумцу олакшава посао, Станић каже:
„Стицајем околности, закачио сам се за ову идеју пре двадесет година. Радио сам те 1999. године пет месеци по пет сати дневно и на крају савладао једну целину из романа На Дрини ћуприја, коју сам заједно са др Љиљом Мркић Поповић приредио као вече приповедања… Те реченице Андрићеве усвојио сам, говорим их с лакоћом врло често пед публиком, ал и у кафани без икаквог повода… Пронашао сам у Андрићевом делу неисцрпну инспирацију за свој професионални живот, тренинг, егзистенцију и од када сам савладао текст На дрини ћуприја, и први пут извео ову представу, 17. априла 2001. године, никада више нисам морао да се бринем и трпим терор било ког позоришног редитеља, дикатора, погрешног управника… Обезбедио сам себи егзистенцију, знајући да увек могу у школама да говорим деци и младима Андрићев текст…“

Тихомир Станић се латио уистину тешког посла. Из обимне грађе, из Андрићевог слојевитог и сликовитог приказа живота вишеградске касабе и брдовите околине, који захвата период од шеснаестог столећа до почетка Првог светског рата, извукао је на светлост сцене духовите, драматичне, поетичне, комичне и трагичне перипетије Вишеграђана, пре, током и после изградње велелепног моста – симбола историјских мена и судбине босанског живља, под Турцима и Аустријом. Посебно је нагласио заслугу Мехмед-паше Соколовића, великог везира, отетог у детињству од српске породице зарад “данка у крви” и одведеног у Турску, коме и лева и десна обала Дрине већ столећима дугују захвалност за градњу моста. Станић је супериорно, драматуршки вешто, створио литерарно-сценско дело од изузетног едукативног значаја, које је и као театарски подухват веома значајно. Његове гласовне бравуре, варијације емоција, богатство глумачке експресије, и надасве његов лични шарм, као да су збир и сума његовог раскошног талента и богатог искуства.

 

 

 

 

 

ДЕТИЊАРИЈЕ – Рејмон Кус

Тихомир Станић потврђује да је монодрама одговор јаких. Да је то преузимање терета читавог драмског збивања на себе, комплетне сцене, свих њених елемената и знакова, чак и сценографије: он уме да буде и њен део и да је узме за партнера ако хоће.

Read More

Дон Жуан

Рeжија: Тихомир Станић, Марко Мисирача. Модерну адаптацију овог Молијеровог комада потписује млада сценаристкиња Вида Давидовић.

Read More

Дон Жуан

Ако Дон Жуана сместимо у окриље савременог црногорско-клановског миљеа у Београду, који функционише по принципу строгог патријархата и освете, и ако бисмо ставили Дон Жуана у ситуацију да прекрши тај код због својих нагона и искористи једну од жена унутар заједнице, било би доста занимљиво посматрати разрешење ове збрке.

Read More

Детињарије

Тихомир Станић потврђује да је монодрама одговор јаких. Да је то преузимање терета читавог драмског збивања на себе, комплетне сцене, свих њених елемената и знакова, чак и сценографије: он уме да буде и њен део и да је узме за партнера ако хоће.

Read More

На Дрини ћуприја

Једно од капиталних књижевних дела на нашем језику На Дрини ћуприја нашег нобеловца Ива Андрића, објављено Пронашао сам у Андрићевом делу неисцрпну инспирацију за свој професионални живот, тренинг, егзистенцију и од када сам савладао текст На дрини ћуприја, и први пут извео ову представу, 17. априла 2001. године, никада више нисам морао да се бринем и трпим терор било ког позоришног редитеља, дикатора, погрешног управника…

Read More